vad kämpar vi för?

På träningspassen jag går på säger instruktörerna ofta peppande ord i stil med "kom igen nu så vi får snygga rumpor till sommaren". Är det därför de flesta av oss går och tränar, för att vi vill bli snygga?

Ja jag tror de. Jag ska inte sticka under stolen med att det är en stark anledning för mig. Såklart tänker jag på att jag inte lika lätt kommer att få problem med ryggen om jag har en stark magmuskulatur och att det är bra för hjärtat att ha en bra kondition. Men likväl är det känslan av att känna mig snygg som är en starkare sporre. Snygg efter vems mått? Jag kan försöka intiala mig att det är efter mina, men vet att min kriterier kommer från samhällets, medias, andras syn på vad som är snyggt och inte.

Så är det alltså strävan efter sina och andras gillande blickar som får oss att kämpa och svettas på spinning, body pump, i simhallen eller på gymmet?

Usch säger jag för vårt utseendefixerande samhälle. Allt för många människor (framförallt kvinnor) har en osund inställning till sin kropp. En studie menar att kvinnor i snitt tänker 36 negativa tankar om sin kropp om dagen. Det är 36 st för många.

Ja jag säger usch, men bidrar samtidigt till att det upprätthålls. Det ska jag försöka bli bättre på att inte göra.

Jag ska sträva efter att:
  • tänka att jag tränar för att bli stark och må bra, inte för att bli smal.
  • inte ta upp och bidra till samtalsämnet med negativ ton om utseende.
  • ge fler komplimanger till mig själv och mina vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0